Tavallisen kansalaisen sote-maslow
Sote-uudistuksen tavoitteena on ”kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia”. Tätä varten on hahmoteltu monimutkainen hallintohimmeli, johon tavallisen kansalaisen sopivuus on yhä suurempi arvoitus. Valinnanvapaus kuulostaa hyvältä, mutta hienolta kuulostaisi sekin, että ylipäänsä olisi mahdollisuus saada palveluja niitä tarvitessaan. Maslow’n tarvehierarkiaa on käytetty pohjana monilla aloilla, todennäköisesti teorian ymmärrettävyyden […]
Itsestäänselvyyksiä - onko niitä?
Terveydenhuollon lomakkeita täytyy päivittää silloin tällöin, tällainen tilanne oli meilläkin töissä jokin aika sitten. Päivitimme verenpaineen kotimittauksen ohjetta. Teksti oli hoitotyön ammattilaisen tekemää ja sihteerille tehtävä siirtyi logon lisäämisen ja mahdollisesti pienen stilisoinnin vuoksi. No, niin sanotulle maallikolle eli sihteerille ohjeteksti ei ollutkaan selkeä. Mitataanko vasemmasta vai oikeasta käsivarresta? Vasemmasta. Ovatko tiedot potilaan pituudesta ja […]
Optimaalista palvelua
Olipa kerran Vieno, joka tunsi olonsa sen verran epämukavaksi, että päätti turvautua terveydenhuollon palveluihin. Niinpä hän näppäili tutun terveyskeskuksen numeron ja pian iloinen ääni vastasikin puhelimeen. Vieno selitti asiansa ja pian hän olikin jo ilmoittautumisluukulla. Ilmoittautumisautomaattikin olisi ollut, mutta Vieno kääntyi ystävällisen näköisen henkilökunnan edustajan puoleen. Hyvä niin, sillä lähiomaisen puhelinnumero oli vaihtunut, ja olipa […]